Huelva #6 - Februari (NL) - Reisverslag uit Huelva, Spanje van Tessa Keizer - WaarBenJij.nu Huelva #6 - Februari (NL) - Reisverslag uit Huelva, Spanje van Tessa Keizer - WaarBenJij.nu

Huelva #6 - Februari (NL)

Door: Tessa Keizer

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Februari 2019 | Spanje, Huelva

Hoi allemaal!

Ik wil van tevoren alvast sorry zeggen, want dit wordt denk ik de kortste blog. Ik heb niet veel te bespreken over deze maand, want ik had alleen mijn tentamens en daarna ging ik bijna direct al naar huis. Maar toch even een samenvatting!

Direct al in de eerst week van februari heb ik mijn tentamenweek. Ik heb 4 tentamens; marketing, planning & strategic control, macro economics en financial markets. De eerste twee had ik op maandag en dinsdag en de laatste twee waren beide op vrijdag. Het grappige was, toen ik aan een vriend van mij (een Spanjaard) vertelde dat ik twee tentamens had op vrijdag, keek hij me verbaasd aan en hij vroeg aan mij of ik niet aan de universiteit had gevraagd of ik één van de twee tentamens op een andere dag kon maken. Dit verbaasde mij. Hij legde mij uit dat het blijkbaar niet gebruikelijk is om meer dan één tentamen op één dag te maken. Verder vertelde hij mij dat je daarom kan vragen of je een tentamen op een andere dag mag maken, zodat je dan meer tijd hebt om te leren. Dit vond ik wel grappig, omdat ik in Nederland wel vaker meerdere tentamens op een dag heb.
Het viel me ook op dat je soms 3 tot 3,5 uur tijd hebt voor een tentamens (op papier). Want later bleek dat het soms maar een uur of anderhalf uur was. Ook had ik niet in één bepaald lokaal of zaal een tentamen. Van tevoren stond er online dat er iets van 4 lokalen voor ons was en dat je plaats kon nemen in een lokaal waar nog plek was. Later bleek ook dat er wel onderscheid werd gemaakt, vooral voor de Engelse klas en de Spaanse klas.
Tevens zijn de docenten die het vak geven erbij. In Nederland komt het bij mij voor dat er surveillanten aanwezig zijn bij het tentamen en niet je docent zelf. In Spanje is dit niet het geval. Alle docenten die het vak geven, zijn aanwezig. Ook hoef je geen studentenkaart te laten zien en gaat er geen presentielijst rond (wat wel het geval bij mij is in Nederland).
En de tijd blijft een apart ding in Spanje. Eén docent van mij kwam bijna een kwartier te laat bij het tentamen, wat ik Nederland gewoon niet acceptabel is. De docent in kwestie maakte zich ook totaal geen zorgen. Ook moest hij weer een uur eerder weg en kondigde dit tijdens het tentamen aan. Natuurlijk kregen we wel wat extra tijd, omdat hij te laat was.
Het viel me ook op dat de deuren van het lokaal waar we in zaten openen bleven. (Spaanse) Studenten die net een tentamen hadden gehad en die op de gang na stonden te praten, leken het ook niet te boeien dat er nog andere tentamens werden gegeven. Ze stonden luidkeels te praten. In het begin zei onze docent er ook niks van en sloot te deuren ook niet, totdat een student tijdens het tentamen zelf maar de deur dicht deed. Op een gegeven ging de docent toch maar even naar buiten en vroeg hij of het wat stiller kon. Dit zou in Nederland nooit voorkomen en dit vond ik toch wel grappig en apart om te zien, dat de verschillen zo groot zijn.

Na mijn tentamenweek heb ik het rustig aangedaan. Ik had een weekend rust, ’s maandags zou ik mijn koffer inpakken en dinsdags vloog ik alweer terug naar Nederland. In januari had ik nog 2 nieuwe huisgenoten gekregen en één van de nieuwe huisgenoten (Minttu) had voorgesteld om nog een soort roadtrip te maken door de provincie van Huelva. Dit leek mij erg leuk en ik stemde direct in. Ik vond het wel een leuk idee als afsluiter van mijn avontuur in Huelva. Samen met Camilla, Jonas een vriend van Minttu en Minttu zelf zijn we naar het zuiden van de provincie gegaan en hebben we veel van de natuur gezien. We zijn naar Mazagón geweest, een deel van het natuurpark Doñana en later nog naar El Rocío. Later zal ik er nog wat meer over vertellen, in een aparte blog! Maar de dag was zeer leuk en erg vermoeiend.

Maandagavond ben ik nog uit geweest en heb ik afscheid genomen van iedereen. Het was vrij emotioneel, omdat we een echte vriendschap hadden gesloten. Ik had al eerder afscheid genomen van Hanna en Marta, aangezien zij een weekendje naar Barcelona zouden gaan en vanuit daar zouden zij een vliegtuig nemen naar Sevilla en dan weer vanuit Sevilla naar huis. Camilla en Erika (en later ook nog Jonas) hebben me uitgezwaaid bij de bussen en toen ben ik naar huis gegaan. Op het vliegveld wilde ik nog kijken of ik Hanna en Marta nog kon zien (we hadden uitgerekend dat het net nog zou lukken), maar toen ik bij de bagageband aankwam, zag ik dat het niet meer kon. Ik moest natuurlijk mijn bagage inchecken en de band ging pas open op het moment dat de meiden hun vliegtuig zou vertrekken. Dus we hebben al bellend afscheid van elkaar genomen.
De vlucht naar huis ging prima. Het was niet super druk en het boarden ging ook prima. Gelukkig geen vertraging dit keer! Eenmaal aangekomen op Schiphol moest ik nog eventjes wachten op mijn bagage. Intussen had ik contact opgenomen met mijn familie. Alleen mijn vader zou mij ophalen, maar toen ik de aankomsthal in liep, zag ik dat mijn moeder en zusje ook erbij waren. Een erg leuke verassing!

Verder deze maand was ik druk bezig met het regelen van al het papierwerk. Ik moest nog heel wat papieren laten ondertekenen door de universiteit van Huelva en door de Hanze hier. Al mijn cijfers heb ik binnen en ik heb al mijn vakken gehaald, behalve Introduction to Micro and Macroecnomics. Maar door deze blog te schrijven kan ik die punten inhalen. Ik wacht nu alleen nog op mijn Transcript of Records (die moet ik krijgen van Huelva) en daarna kan ik al mijn papierwerk opsturen naar Erasmus+.

Ik ga hierna nog een aparte blog schrijven over al mijn reizen en over wat mij verder nog opgevallen is en nog hints en tips. En ik ga alles nog vertalen naar het Engels. Ik hoop dat jullie deze blog interessant vonden en dat jullie meer willen weten en lezen. Bedankt voor het volgen van mijn blog!

Liefs en tot snel!

Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 15 Nov. 2018
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 5673

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2018 - 12 Februari 2019

Studie in Huelva

09 Februari 2018 - 06 Juli 2018

Stage in Berlijn

Landen bezocht: